fredag 20 januari 2012

Mat för en person som är pensionär

På vintern tar jag det som ett projekt att laga nyttig mat som jag fryser in och tar fram de dagar jag inte har lust att koka och laga och det är nästan alla dagar!
Börjar på hösten med att beställa hem grönsaker och frukt (just nu Ekolådan) på nätet. Lådan kommer varannan vecka och ställs utanför dörren. Underbara ekologiska varor som jag måste ta hand om.  
Det blir soppor, sallader och som idag, nyttiga muffins med rivna morötter i. Jag gillar rotfrukter. Soppa på rotselleri är en delikatess! Ett gott bröd till och sedan är jag mätt. 
Jag kan ibland äta havregrynsgröt till lunch - med hemgjort osötat äppelmos - mums!
Frukterna blir till smoothies och fruktsallader eller äts rakt av.

Läser Mats-Eric Nilssons bok Smakernas återkomst och blir inspirerad.Han startade debatten om vår matindustri och lade ner ett enormt jobb på att informera om alla tillsatser i vår mat.

På sommaren finns det inga matproblem för då äter jag på golfklubben nästan alla dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar